Tuesday, September 4, 2012

Kurus?

Assalamualaikum...

Alhamdulillah...lega rasanya dah selesai majlis open house Aidilfitri... Sakit pinggang, sakit kaki masih lagi terasa... Maklumlah..kekurangan kakitangan...heee...

Sebut pasal raya, soalan paling famous yang ditanya pada aku ialah... 
"Kenapa boleh kurus?"
"Macam mana boleh kurus?"

"Kenapa boleh kurus?"
Percaya tak.. kuruskan badan ni memang menjadi azam aku setiap kali tahun baru dari tahun 2008?  Tapi biasalah... banyak sangat godaan sampai satu tahap rasa dah bosan... Setan selalu hasut dalam fikiran..aku ni memang tak boleh kurus sampai bila-bila. Ngeee...

Pakcik Noh (bukan nama sebenar) - Hei bonzer... Sendo nya badan ko...
Roy R. (bukan nama sebenar) - Nama je anak dara, tapi badan tak macam anak dara
Faiz D. (bukan nama sebenar) - Ketepi..ketepi...Kenderaan berat, ikut kiri
Suzi M. (Bukan nama sebenar) - Perrgghhh...badan macam badak... Badak pon kalah

dan banyak lagi...

Feedback aku selalunya.. gelak & balas dalam bentuk gurauan...tapi sebenarnya makan dalam tau! Sapa yang tak terasa hati bila orang mengata pasal badan kita? Tipu la kalau ada orang kata tak terasa kan...

Tapi tulah..kehidupan di SK Kota Masai (SKKM)  menambahkan lagi nafsu makan aku... Bayangkan, pukul 10 malam, bila stress,mesti ke McD... pegi tesco, beli ayam panggang... makan aiskrim... bila otak banyak berfikir, automatik memang jadi lapar... 

Dan dalam bulan Oktober 2011, tetiba rasa sangat NEKAD nak kurus... dah tak tahan dengan badan sendiri... Insaf bila baca orang berpenyakit dengan pemakanan... So... nekad..tekad... dan alhamdulillah hampir berjaya... 

Salah satu faktor, aku sekarang dah pindah ke kampung...duduk dengan mak... patutnya lagi gemuk kan...tapi mak, ayah & family memang bagi sokongan usaha aku ni... Lagipun kat sini takde geng nak keluar malam kalau lapar..So, asal lapar je...terus ambil bantal & tido... huhu

Oktober to November 2011 --> 84kg - 82kg
Disember 2011 - 82kg --> 78kg (stress pasal isu pindah sekolah...hehhe... jadi tak lalu makan) 

Ogos 2012 ->  52.4kg (harap-harap boleh maintain)

Takmo turun lagi dah... orang kata tak cantik... takut jadi macam orang sakit... Just nak tumpu pada shaping aje... 

Next nak share apa yang aku makan.. produk apa yang aku guna... :P

Dah 5.30 pagi... nanti sambung...nak bersiap ke sekolah.. ngeee

5 comments:

  1. fyi awk lg ringan drp sy la...wahhh tahniah, harap awak boleh maintain k. sejak dulu sy suka sikap positif awak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. mana saya leh lawan awak yang keding tu nab... lagipon awak tinggi..nampak slim jek

      Delete
  2. waa jelesss... xsabo nak tunggu next entry ;p

    ReplyDelete
  3. waaa..ieja puny blog cntik..jeles2...x pandai blog2 nih wuuwuuu T_T

    ReplyDelete